cat

כתבה: פנינה פרנקל, איורים: וולף בולבה
הוצאת "אסטרולוג"

שִׁירָה קִבְּלָה מִסָּבְתָא חֲתוּלָה
פַּרְוָתָהּ לְבָנָה וּבִטְנָה עֲגֻלָּה.
עֵינֶיהָ יְרֻקּוֹת כְּמוֹ דֶּשֶׁא כְּמוֹ יָם
חֲתוּלָה כֹּה יָפָה לֹא רָאֲתָה מֵעוֹלָם.

הסיפור מתאים לילדים בגיל שנה וחצי עד שבע לקוח מחיי היום יום של ילדים צעירים, וכביכול, מהיחסים שלהם עם בעלי חיים. סיפור של חברות בין חתולה וילדה כמצע לטיפוח ולטיפול בתהליכים רגשיים, של התקשרות, אחריות שיתוף פעולה ויחסים משתנים בין השתיים. אבל למעשה, הסיפור, עוסק בשלב חשוב בהתפתחות הרגשית של הילדים – זוהי התחלת היכולת להבחין ולהפריד בין ה'אני ' לעומת ה'זולת'; תחילת מודעות בין ה'טוב' ל'רע'. שלב זה בא לביטוי גם ב'סרבנות'. או כפי שנהוג לקרוא לה תקופת ה'לא! לא!'. לא מעט הורים נבוכים מוצאים עצמם חסרי אונים מול הפגנות ההתנגדות והמרד של הילדים בגילים אלה, כשבעצם מדובר בנסיונות של הילדים לבחון את עצמם, מול האחרים בתהליך, שסופו התקרבות ויכולת לראות עצמם כחלק מ'הסדר החברתי' של בני אנוש החיים בסביבה חברתית. בתהליך זה הם מתחילים ל'תפוס מקום' לגלות את כוחם ויחודם מול ועם העולם של האחר . ובעיקר, לראות באנשים הסובבים אותם מסגרת לצמיחה וגדילה שלהם עצמם. החתולה בהתנהגותה מייצגת, למעשה, בהגזמה את התנהגותם של הילדים הסרבנים. נעשת כאן 'השלכה' של תגובות אופייניות של הילדים החתולה מייצגת את ה'התנהגות ממשית' של חלק מהילדים, או התנהגות ש'היו רוצים' לנהוג כמותה אבל בשל מסגרת איסורים נוקשה אינם יכולים לעשות זאת. הילדה מייצגת בהתנהגותה דוקא, את הסביבה הבוגרת. מלאה כוונות טובות, ו'כביכול' יודעת מה טוב בשבילה ובשביל החתולה. אבל לחתולה הזאת, יש דעות משלה לגבי מה שטוב ומתאים לה ובתור חתולה יש לה 'לגיטמציה' חברתית, לומר זאת ולהגיב מבלי להענש. הילדים מזדהים בסיפור הזה עם החתולה. אבל יכולים לרגע גם להכנס למקום של הילדה, המייצגת את האימא, זו שמכתיבה את המהלכים.

הסוף, כמובן, טוב. אפילו החתולה מבינה שקבלה של הסביבה וההשלמה עם 'נורמות' של האחר יכולות גם לפתוח בפניה אפשרויות של חיים טובים יותר.

במהלך הקריאה ואחריה כדאי לחזור יחד עם הילדים על משפטים חוזרים ומתחרזים, להבליט את גוון הקול של החתולה מול הילדה בדיאלוגים הקצרים ולבטא את מערכת היחסים בין השתיים. לאפשר לילדים לדבר על התנהגותה של החתולה בחופשיות, להנות ממנה בלי רמזים של ביקורת.


על קו התפר: בין עולם הילד לבין ציפיות החברה – מאמר על הספר מאת דר אביבה קרינסקי בכתב העת "מאזניים" 2009
להיות יחדיו – חלק 1 – מאמר על הספר של רבקה גירון ב"הד-הגן 2009".
להיות יחדיו – חלק 2

להזמנה למפגש של סיפור והפעלה עם בובות צרו קשר דרך האתר.